DOI: https://doi.org/10.20883/ppnoz.2016.15 Fraza do cytowania: Kawalec P., Rogala M. Reklama leków OTC i suplementów diety w Polsce. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu. 2016;3(48):302–307. DOI: https://doi.org/10.20883/ppnoz.2016.15 W Polsce sprzedaż leków wydawanych bez recepty, jak również suplementów diety systematycznie zwiększa się od kilkunastu lat; aktualnie wartość sprzedaży samych tylko suplementów diety wynosi około 3 miliardów PLN rocznie. Ciągle zwiększająca się konsumpcja leków OTC i suplementów diety – wynikająca z intensywnych akcji promocyjnych finansowanych przez ich producentów – rodzi uzasadnione obawy o konsekwencje zdrowotne dla polskiej populacji i może stanowić obszar działań w zakresie zdrowia publicznego. Nadmierna konsumpcja leków powoduje potencjalne zagrożenia dla zdrowia i życia; niekontrolowane kombinacje lekowe (polipragmazja) obarczone są dużym ryzykiem wystąpienia niekorzystnych interakcji i wzrostem ryzyka wystąpienia powikłań polekowych. Wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych ograniczających intensywność reklam leków i suplementów diety, jak również wpływających na większą rzetelność przekazywanych informacji może poprawić tę sytuację. Proponowane są rozwiązania legislacyjne umożliwiające kontrolę – przed ich publikacją – treści reklam leków oraz kary finansowe dla producentów w przypadku rozpowszechniania nieprawdziwych informacji w ramach akcji promocyjnych.
Słowa kluczowe: leki OTC, suplementy diety, reklama leków, sprzedaż leków.
|
|